قابلیت Work Graphs که پیشنمایش آن در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، یک فناوری نوین برای بهینهسازی پردازشهای گرافیکی مبتنی بر GPU است. این ویژگی به کارت گرافیک اجازه میدهد تا وظایف پیچیده را به شیوههای سادهتری مدیریت کند و با بهینهسازی جریان دادهها و هماهنگی منابع، استفاده از CPU را به شکل چشمگیری کاهش دهد. در عمل، این فناوری کار را برای توسعهدهندگان در استفاده از اَسِتهای بسیار باکیفیت و پیچیده (مانند مدلهای مبتنی بر تکنولوژی Nanite در موتور بازیسازی آنریل انجین ۵) آسانتر میکند.به نقل از Gamingbolt، این شایعه که توسط افشاگری با نام کاربری KeplerL2 در فروم NeoGAF مطرح شده است، دلیل اصلی عدم استفاده زودهنگام از این فناوری را دوره بین نسل میداند. به گفته او، در سالهای ابتدایی عرضه کنسولهای نسل دهم، بازیها همچنان برای کنسولهای نسل نهمی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس نیز منتشر خواهند شد. این موضوع باعث میشود توسعهدهندگان نتوانند از قابلیتی که تنها روی سختافزار جدید در دسترس است، به طور کامل بهره ببرند، چرا که باید از عملکرد بازی روی پلتفرمهای قدیمیتر نیز اطمینان حاصل کنند.KeplerL2 همچنین به یک محدودیت فنی دیگر اشاره میکند: «ابزارها و موتورهای بازیسازی فعلی از این سبک برنامهنویسی گرافیکی که برای تولید رویهای اَسِتهای پرتعداد - مانند جنگلهای انبوه در بازیهای جهانباز - به کار میرود، پشتیبانی نمیکنند. به همین دلیل نباید انتظار پذیرش گسترده Work Graphs را، بهویژه در دوره بین نسلی، داشته باشیم.»این گمانهزنی در حالی مطرح میشود که پیش از این نیز شایعاتی درباره مشخصات سختافزاری کنسولهای نسل بعد، از جمله یک مدل احتمالی دستی از پلی استیشن ۶ با ۱۶ گیگابایت رم و فناوری ارتقاء تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت AMD، منتشر شده بود. هرچند سونی و مایکروسافت هنوز هیچگونه اطلاعات رسمی درباره برنامههای خود برای نسل آینده کنسولها منتشر نکردهاند، اما هر دو شرکت همکاریهای استراتژیک خود را با AMD برای توسعه سختافزارهای جدید تأیید کردهاند.
کنسولهای نسل آینده پلی استیشن و ایکس باکس، حداقل در چند سال ابتدایی عرضه خود از قابلیت گرافیکی Work Graphs در DirectX12 بهرهبرداری نخواهند کرد.
ارسال نظرات