هشدار یک اقتصاددان: «حباب هوش مصنوعی» حتی از «حباب دات‌کام» هم بدتر است

سرمایه‌گذاری‌های نجومی در هوش مصنوعی ممکن است آینده‌ساز نباشند و بحرانی بزرگ‌تر از حباب دات‌کام ایجاد کند.

هشدار یک اقتصاددان: «حباب هوش مصنوعی» حتی از «حباب دات‌کام» هم بدتر است


تورستن اسلوک، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری Apollo Global Management هشدار داد که ارزش‌گذاری شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی به شکلی نگران‌کننده از دوران اوج شرکت‌های دات‌کام نیز فراتر رفته است و امکان دارد سقوطی حتی شدیدتر از آنچه در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ رخ داد، در راه باشد. او با اشاره به ۱۰ شرکت برتر در حوزه‌ی هوش مصنوعی می‌گوید که تنها تفاوت آن‌ها با شرکت‌های دات‌کام، ارزش‌گذاری بیشتر است.اسلوک با اشاره به روند تاریخی حباب دات‌کام، یادآوری می‌کند که چگونه سرمایه‌گذاران در اواخر قرن بیستم میلیاردها دلار را صرف شرکت‌های اینترنتی کردند؛ شرکت‌هایی که پس از رشد سرسام‌آور، ناگهان دچار ریزش شدید شدند. بسیاری از آن‌ها از بین رفتند و حتی غول‌هایی مثل آمازون بخش بزرگی از سرمایه‌ی بازار خود را از دست دادند.اسلوک هشدار می‌دهد که اکنون غول‌های فناوری مثل اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت (گوگل)، متا و حتی OpenAI، به لطف موج سرمایه‌گذاری در پروژه‌های هوش مصنوعی، شاهد جهش‌های نجومی در ارزش سهام خود بوده‌اند؛ رشدی که از نظر او هیچ تناسبی با ظرفیت درآمدی واقعی این شرکت‌ها ندارد. به‌گفته‌ی او، بیشتر رشد بازار سهام در این دوره ناشی از عملکرد بیش از حد همین چند شرکت بوده است و این روند نمی‌تواند دوام بیاورد.مقاله‌های مرتبط:کاربردی‌ ترین و بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ برای همهبهترین ابزار های رایگان هوش مصنوعی در زمینه‌های پرکاربرد را بشناسیددرحالی‌که هنوز زمان مشخصی برای وقوع این سقوط پیش‌بینی نشده است، برخی اتفاقات اخیر نشان از رفتارهای غیرپایدار سرمایه‌گذاری دارند. از پاداش‌های ۱۰۰ میلیون دلاری متا برای جذب استعدادهای هوش مصنوعی گرفته تا سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری OpenAI در ScaleAI که درنهایت منجر به اخراج ۲۰۰ نفر شد. سرمایه‌گذاری‌های سنگین CoreWeave و آمازون نیز بخشی از همین الگوی خطرناک محسوب می‌شود. اسلوک باور دارد که سقوط احتمالی، می‌تواند به کاهش جدی نفوذ شرکت‌های بزرگ و ورشکستگی استارتاپ‌های نوظهور منجر شود.اسلوک می‌گوید حتی اگر هوش مصنوعی همچنان ابزاری مفید باقی بماند، دیگر نیازی نخواهد بود که آن را به‌عنوان واژه‌ای تبلیغاتی برای هر محصول جدید ببینیم. همان‌گونه که سقوط دات‌کام به معنای پایان اینترنت نبود، ترکیدن حباب هوش مصنوعی نیز پایان این فناوری نخواهد بود؛ اما بی‌شک دوران بازنگری در سرمایه‌گذاری‌های افراطی آغاز خواهد شد.

برچسب ها:
زومیت Logo

زومیت

ارسال نظرات