اُکالا در سال ۱۴۰۳ در تمام استانها و در ۲۴۸ شهر ایران فعال است. ارسال رایگان، پوشش گسترده جغرافیایی و تمرکز بر تامین نیازهای کاربران این پلتفرم را به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت خردهفروشی آنلاین کشور تبدیل کرده است.تعداد کاربران این پلتفرم به نزدیک ۲۳ میلیون نفر رسیده (۲۲ میلیون و ۸۴۴ هزار و سه نفر) و ۳ هزار و ۱۹۱ فروشگاه فعال تا پایان سال ۱۴۰۳ را در دسترس کاربران خود قرار داده است. بر اساس گزارش اُکالا، که بهتازگی منتشر شده، ۷۵ درصد سفارشها در این پلتفرم در کمتر از ۳۵ دقیقه به مقصد رسیده و ۵۶.۷۲ درصد رشد در تعداد سفارشها به دست آمده است. اُکالا همچنین از رکوردزنی که در سال گذشته انجام داده خبر داده و به بیش از ۲۱۲ هزار سفارشی اشاره کرده که در روز دوم اسفند ۱۴۰۳ در این پلتفرم ثبت شده است. اُکالا همچنین اعلام کرده است که در این روز یک میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۴۲ کالا فروخته و ۲۲ هزار و ۵۷۴ سفارش نیز در یک ساعت ثبت شده است تا این روز تبدیل به یک روز طلایی برای اُکالا شود و رکورد این صنعت را بشکند.کپی لینکتنوع فروشگاهها در اُکالادر گزارش سال ۱۴۰۳ اُکالا آمده است که استانهای تهران و خراسان رضوی نسبت به سایر استانهای کشور، بیشترین شهرهای فعال را در این پلتفرم دارند. بر اساس این گزارش، ۱۳۴۶ فروشگاه در تهران وجود دارد که نسبت به سال گذشته رشد ۱۳۵ درصدی را تجربه کرده است.۱۸۴۵ فروشگاه هم در شهرستانها فعال هستند که این آمار هم نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد رشد کرده است. در این گزارش اعلام شده است که بهطور کلی در بازار سوپرمارکتهای این پلتفرم ۳۰۴ درصد رشد از سال گذشته تا امسال به وجود آمده و ۵۵ درصد رشد در آمار امکان سفارش از فروشگاههای زنجیرهای در این پلتفرم حاصل شده است.تعداد فروشگاههای فعال شهرستانها در اُکالا ۴۴ درصد بیشتر شده استدر پلتفرم اُکالا فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش، هایپرفامیلی و... فعالیت دارند که از ویژگیهایی چون موجودی بالای کالاهای اساسی، پشتوانه تامین قوی، ارائه تخفیفهای گسترده، پوشش گسترده در شهرهای ایران و ارسال رایگان بهرهمند هستند.همچنین فروشگاههای محلی نظیر سوپرمارکتهای یاران دریان، سورنا و سایر سوپرمارکتها و مراکز دیگر نیز در این پلتفرم فعال هستند که تنوع برندی و کالایی و دسترسی محلی گسترده را برای کاربران فراهم کردهاند.کپی لینکرشدهای شگفتانگیز آماری برای اُکالا در سالی که گذشتاین پلتفرم در در بخشی با نام سکوی رکورددارها در گزارش سال گذشته خود به شهرهایی که در آنها رکوردها جابهجا شده اشاره کرده است. بر اساس این آمار، شهر فردیس روبهرشدترین شهر در این پلتفرم بوده چراکه تعداد خریداران این منطقه تا ۱۰۷ رشد کرده است.اکالاتخفیفبازترین شهر نیز متعلق به گنبدکاووس است و لقب خریددوستترین شهر نیز به کرج رسیده است، چون بیشترین رشد در تعداد سفارشها را داشته است. برازجان نیز هوشیارترین شهر نام گرفته چراکه سریعتر از سایر شهرها از تخفیفهای ساعتی این پلتفرم (اُتایم) استفاده کرده است.شیر در تهران و عسل در کرج محبوبترین کالا بوده استدر این گزارش آمده است که شیر محبوبترین کالای تهرانیها بوده و عسل نیز در شهر کرج پرطرفدارترین بوده است. کالاهایی چون سوسیس و کالباس، رب، پنیر، بستنی و دوغ نیز به ترتیب در شهرهای سمنان، بوشهر، بابلسر، یزد و رشت پرطرفدار بودهاند.کاشانیها بیشترین علاقه را به نوشابه داشتند و خریداران شهر کیش بیشتر از همه آب معدنی خریدهاند. شهر رفسنجان هم بیشترین فروش را در کالای کشک به خود اختصاص داده است.مجموع سود هر یک از مشتریان وفادار اکالا از طریق ارسال همیشه رایگان و تخفیفهای ارائهشده ۳۲/۴۵۰/۰۰۰ ریال در خریدهای سال گذشته بوده است. ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب پرطرفدارین ساعت برای ثبت سفارش اعلام شده و از آنسو، ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح محبوبترین ساعت برای تحویل سفارشهای زمانبندیشده بوده است.کپی لینکپرفروشترین کالاها و برندها در اُکالا: همراهی با برندها برای فروش بیشترپرفروشترین کالا در این پلتفرم نوشابه کوکاکولا بوده که ۶ میلیون و ۳۶۷ و ۱۶۵ لیتر از این کالا در سال گذشته به فروش رسیده است؛ یعنی مقدار مصرف نوشابه یک خانواده ۴ نفره به مدت ۱۱ هزار و ۷۰۰ سال!همچنین رب گوجه فرنگی رعنا نیز فروشی معادل ۱ میلیون و۳۴۷ هزار و ۷۳۸ کیلوگرم داشته و غلات صبحانه بالشتکی چیفلکس چیتوز نیز سومین کالای پرفروش این پلتفرم به حساب میآید که مقدار ۱۰۷ هزار و ۳۴ کیلوگرم از آن به فروش رفته است. سایر کالاهای پرفروش را در تصویر زیر میبینید:اکالانوشابه پرفروشترین کالای اُکالا در سال ۱۴۰۳ بوده استرتبه اول و دوم پرفروشترین کالاها بر اساس فروش ریالی نیز همچنان دو کالای نوشابه کوکاکولا و رب گوجه فرنگی رعنا است. دیگر کالاهای پرفروش براساس فروش ریالی در تصویر زیر آمده است:اکالااُکالا در گزارش سال گذشته خود به پرفروشترین برندها نیز پرداخته است. پرفروشترین برندها بر اساس فروش تعدادی در پلتفرم اُکالا به ترتیب چیتوز، دومینو، پگاه، مزمز، میهن، کوکاکولا، کاله، پاک، مینو و فامیلا هستند.این اسامی در پرفروشترین برندها بر اساس فروش ریالی کمی تغییر میکند و اسامی تازهنفسی نیز در فهرست دیده میشود. برندهای پرفروش بر اساس فروش ریالی به ترتیب عبارتند از: فامیلا، پگاه، اولیا، چیتوز، دومینو، کاله، رعنا، کوکاکولا، هراز و اکتیو.کاله پرجستجوترین برند در اُکالا بوده استهمچنین باید بدانید کاله پرجستجوترین برند در اُکالا بوده و بستنی و شیر و روغن نیز پرجستجوترین گروه کالایی هستند. اُکالا در گزارش خود تاکید کرده در تمام سالهای فعالیت خود برندهای FMCG را از مهمترین همراهان خود دانسته و بستری فراهم کرده تا این برندها از دل فعالیتهای مشترک بتوانند در معرض دید مخاطبان قرار بگیرند.کپی لینکهمکاری با اُکالا به نفع رقبااین پلتفرم با اشاره به کمپینهای مشترک تبلیغاتی مشترک بین اُکالا و برندها تاکید داشته این موضوع میتواند اهداف فروش برندها را سریعتر محقق کند. بهعنوان مثال کمپین «رایگان میرسونمش!» توانست برای برند تاژ رشد فروش ۲۱۶ درصدی، برای برند ماتادور رشد فروش ۱۹۹ درصدی، برای برند پرسیل یک رشد فروش ۱۲۸ درصدی، برای برند بهروز رشد فروش ۱۲۴ درصدی و برای برند افس رشد فروش ۱۰۹ درصدی به همراه داشته باشد.این همکاریهای مشترک تاثیر قابل توجهی بر فروش محصولات هم داشته و برای مثال کالایی مثل رب گوجه فرنگی مکنزی نسبت به دوران قبل از کمپین رشد فروش بیش از ۳ هزار درصدی پیدا کرده است. کالاهایی مثل انرژیزا لایف استار (بدون قند) و یا بستنی ماراش با شیر بز نیز رشد فروش ۲۱۲۲ و ۱۶۹۴ درصدی کسب کردند.کمپین دیگر اُکالا نظیر بزرگترین حراج آنلاین سوپرمارکتی نیز که در اواخر سال ۱۴۰۳ انجام شد هم توانست به رشد فروش برندها کمک شایانی کند. این کمپین از سازههای محیطی گرفته تا تبلیغات دیجیتال و تبلیغات در شبکههای اجتماعی و ویدیومارکتینگ و... را دربرگرفته بود.تامینکنندگان با کمک دشبورد هوش تجاری اُکالا ۳۰ درصد بهبود میانگین هزینههای بازاریابی داشتهاندبرند رامک با این کمپین به رشد ۱۹۷ درصدی، برند مای لیدی رشد ۱۶۲ درصدی و برند دلستر رشد ۱۹۶ درصدی را تجربه کردند. اطلاعات این بخش نشان میدهد که کمپینهای اُکالا میتواند رشد بهسزایی برای برندها و کالاها ایجاد کند.اُکالا در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده که دشبورد هوش تجاری تامینکنندگان در اُکالا یکی از ابزارهای تحلیلی هوشمند است که توسط این پلتفرم توسعه یافته و با تحلیل لحظهای رفتار مصرف در بیش از ۳ هزار فروشگاه به برندها کمک میکند تا تصمیمات بازاریابی و فروش خود را با دقت بیشتری بگیرند. در سالی که گذشت ۲۸ برند از این دشبورد استفاده کردند که نتایج جالب توجهی از جمله ۳۰ درصد بهبود میانگین هزینههای بازاریابی به دست آوردند.کپی لینکتیم قدرتمند اُکالا اُکالا در گزارش سال ۱۴۰۳ خود اعلام کرده که بیش از ۸۹ هزار پیک فعال در این مجموعه (از طریق الوپیک و تپسی) مشغول به کار هستند و ۹۷ درصد سفارشها را با موفقیت به دست مشتریان رساندند.در مجموع، ۴۹۲ نفر همکار اُکالایی در ۱۵ دپارتمان این مجموعه فعال هستند که ۵۵ درصدشان مرد و ۴۵ درصدشان زن هستند. ۶۸ درصد همکاران این مجموعه بهصورت حضوری هستند و ۲۶ درصد دورکارند؛ همچنین ۶ درصد بهصورت هیبریدی فعالیت میکنند.کپی لینکپشتیبانی از مشتریاننمره ۴.۷ میانگین رضایت مشتریان از پشتیبانی اُکالا بوده و کاربران تنها ۴۰ ثانیه برای صحبت با پشتیبانان اُکالا انتظار کشیدند. ۸۷ درصد مشکلات نیز در اولین تماس حل شده و مدت زمان پاسخگویی به مشکلات و تیکتها نسبت به سال قبل ۴۸ درصد رشد پیدا کرده است.این آمار نشان میدهد که اُکالا با تمرکز جدی بر ارتقای تجربه مشتری، توانسته استاندارد تازهای در سرعت، دقت و کیفیت خدمات پشتیبانی در صنعت خردهفروشی آنلاین کشور تعریف کند و سطحی از رضایت را رقم بزند که در این حوزه کمسابقه است.گزارش کامل سال ۱۴۰۳ اُکالا را اینجا ببینید.
گزارش سالانه اُکالا رشد قابل توجه این پلتفرم را نشان میدهد؛ از رکورد بیش از ۲۱۲ هزار سفارش در یک روز تا ثبت رشد ۵۶.۷ درصدی در تعداد سفارشها.
ارسال نظرات