نماینده مجلس: صحبت از مدرسه مجازی با وجود قطعی مکرر برق، عدالت آموزشی را نقض می‌کند

مصطفوی: وقتی در برخی استان‌ها به دلیل کمبود انرژی، قطعی‌های مکرر برق و اینترنت داریم سخن گفتن از توسعه آموزش مجازی نادیده گرفتن واقعیت‌های میدانی است.

نماینده مجلس: صحبت از مدرسه مجازی با وجود قطعی مکرر برق، عدالت آموزشی را نقض می‌کند


در پی اعلام تدوین طرح «مدرسه مجازی بزرگسالان»، یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد شدید از این طرح، آن را بدون فراهم آوردن زیرساخت‌های حیاتی اینترنت و برق پایدار در مناطق محروم، بی‌معنا خواند و تاکید کرد که اجرای آن به شکل فعلی، نقض آشکار عدالت آموزشی و تکرار تجربه‌های تلخ گذشته خواهد بود.سید ابوالحسن مصطفوی غمام، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در واکنش به این طرح که از سوی رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مطرح شده است، گفت:ایده راه‌اندازی مدارس مجازی در ظاهر نوآورانه به نظر می‌رسد، اما در عمل با واقعیات کشور فاصله دارد؛ ما با کمبود معلم، تجهیزات آموزشی ناکافی و ضعف گسترده زیرساخت‌های ارتباطی، به‌ویژه در مناطق محروم مواجه هستیم؛ در شرایطی که حتی در برخی استان‌ها به دلیل کمبود انرژی، با قطعی‌های مکرر برق و اختلال در اینترنت روبه‌رو می‌شویم سخن گفتن از توسعه آموزش مجازی نه‌تنها غیرواقع‌بینانه، بلکه نادیده گرفتن واقعیت‌های میدانی کشور است.- سید ابوالحسن مصطفوی غمام، نماینده مجلسمصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از این که برخی طرح‌ها بدون مشورت با نهادهای تخصصی مطرح می‌شوند، تصریح کرد:«مشخص نیست این طرح دقیقاً توسط کدام نهاد تدوین شده و چه مطالعات میدانی برای آن صورت گرفته است، حتی در کمیسیون آموزش مجلس گزارشی از این طرح ارائه نشده و معلوم نیست آیا مسیر قانونی آن از طریق شورای عالی آموزش و پرورش یا شورای عالی انقلاب فرهنگی طی شده؛ چگونه ممکن است طرحی با میزان اثرگذاری بالا، بدون مشارکت نهادهای ذی‌ربط، ناگهان در سطح رسانه‌ها مطرح شود؟»برخی طرح‌ها بدون مشورت با نهادهای تخصصی مطرح می‌شونداین عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا و پیامدهای منفی آن یادآور شد:«همه ما شاهد پیامدهای منفی از اُفت شدید تحصیلی گرفته تا ترک تحصیل دانش‌آموزان در مناطق دورافتاده، کاهش کیفیت آموزش، و گسترش مدرک‌گرایی هستیم؛ اکنون اگر بخواهیم این تجربه تلخ را در مدارس تکرار کنیم، با بحرانی جدی‌تر روبه‌رو خواهیم شد.»هانیه کلهرتکنولوژی می‌تواند به یک میلیون کودک بازمانده از تحصیل در ایران کمک کند؟مطالعه '5این نماینده مجلس باور دارد در شرایطی که آموزش رسمی دانش‌آموزان به دلیل کمبود معلم و امکانات در تنگناست، تمرکز بر تعلیم مجازی بزرگسالان به‌عنوان اولویت، نشان‌دهنده بی‌توجهی به اولویت‌های واقعی آموزش و پرورش کشور است. او در ادامه در مورد چالش‌های بزرگسالان کشور می‌گوید:بزرگسالان امروز جامعه، به‌ویژه در مناطق محروم، با چالش‌های اقتصادی، معیشتی و شغلی روبرو هستند، آموزش آنان باید با نگاه حمایتی و در تعامل با نهادهای مسئول برنامه‌ریزی شود، نه اینکه در قالب یک طرح مجازی، از بالا به آن‌ها تحمیل شود.- سید ابوالحسن مصطفوی غمام، نماینده مجلساو در ادامه نیز اضافه کرد: «در این میان، بخش بزرگی از جامعه هدف این طرح، شامل ایثارگران و خانواده‌های آنان است، که به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند؛ اما این پرسش جدی مطرح است که آموزش این گروه شریف چه ارتباطی با مأموریت سازمان مدارس غیردولتی دارد؟ آیا شأن ایثارگران این است که از طریق سامانه‌های اینترنتی ضعیف و بدون پیوست فرهنگی، آموزش ببینند؟»این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اعتقاد دارد که تعلیم این قشر باید در قالب طرح‌های جامع حمایتی، از سوی نهادهای رسمی پیگیری شود، نه با واگذاری بی‌ضابطه به نهادهایی که اساساً برای این ماموریت تعریف نشده‌اند.مطلب مرتبطمحدودیت‌های اینترنت، سنگی بزرگ در راه مهاجرت تحصیلی05 10 01مطالعه '6آموزش مجازی باید بر پایه عدالت آموزشی، مشارکت ذی‌نفعان، زیرساخت فنی کافی و نظارت قانونی انجام شودمصطفوی معتقد است که در طرح پیشنهادی، حتی اگر اشاره‌ای به فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی شده باشد، هیچ نشانی از پیوست‌های فرهنگی، تربیتی و امنیتی آن دیده نمی‌شود: «آموزش و پرورش را نمی‌توان با آزمون‌ و خطا مدیریت کرد؛ تجربه تلخ رهاسازی فضای مجازی، نباید این بار در آموزش رسمی کشور تکرار شود.»مصطفوی در پایان با قاطعیت اعلام کرد که کمیسیون آموزش این موضوع را به دقت بررسی خواهد کرد و گفت: «کمیسیون آموزش مجلس به‌طور جدی این موضوع را پیگیری خواهد کرد، اگر آموزش مجازی قرار است توسعه یابد، باید بر پایه عدالت آموزشی، مشارکت ذی‌نفعان، زیرساخت فنی کافی و نظارت قانونی انجام پذیرد؛ در غیر این صورت، آنچه رخ می‌دهد صرفاً یک طرح نمایشی است که نه ‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مسائل تازه‌تری را به نظام آموزشی کشور تحمیل خواهد کرد.»

برچسب ها:
زومیت Logo

زومیت

ارسال نظرات