در حال بارگذاری

جنگ حساب گردشگری را خالی کرد؛ ۵۰۰ میلیارد تا یک همت خسارت به پلتفرم‌های بزرگ

چمدان‌ها بسته و تورها رزرو شده بودند که حمله اسرائیل، مسیر سفر را متوقف کرد و پلتفرم‌ها تا هزار میلیارد ضرر کرده‌اند و پول بلیط مردم بازنگشته است.

جنگ حساب گردشگری را خالی کرد؛ ۵۰۰ میلیارد تا یک همت خسارت به پلتفرم‌های بزرگ


با گذشت بیش از ۲۰ روز از آتش‌بس بین ایران و اسرائیل، پلتفرم‌ها به فروش قبل خود بازنگشته‌اند و شرکت‌های خارجی پول مسافر ایرانی را پس نمی‌دهند. بازی دو سر باخت برای گردشگر و شرکت‌های گردشگری. موضوع درباره ۸۳۹ هزار و ۳۸۸ فقره بلیت و هزاران اقامتگاه لغو رزرو شده است. مدیرعامل فلایتیو برآورد می‌کند که این حادثه برای آنها و سایت‌های دیگر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به دنبال خواهد داشت. علی بابا هم به زومیت خبر می‌دهد که این خسارت برای آنها حدود یک همت بوده است.بعضی از پلتفرم‌های گردشگری گزارش تبعات خسارت حمله اسرائیل به کشور را به‌صورت عمومی منتشر کردند اما برخی هم از انتشار اعداد و ارقام خودداری می‌کنند. علی‌بابا، جاجیگا، فلایتیو و جاباما اطلاعات شفافی در این زمینه در اختیار زومیت گذاشتند.کپی لینکعلی بابا: هزار میلیارد تومان استرداد وجه در جنگلغو پروازها در جنگ برای علی‌بابا منجر به هزار میلیارد تومان استرداد وجه در همه خدمات (پرواز داخلی و خارجی، هتل، اقامتگاه ، ویزا، تور باندل و گردشگری) شده است. این رقم در نسبت با مجموع استرداد بلیت در صنایع هوایی کشور (حدود شش هزار میلیارد تومان) حجم قابل‌توجهی است که به گستردگی فعالیت و تعداد بالای کاربران علی بابا برمی‌گردد.میزان فروش علی بابا در این برهه ۸۰ درصد کاهش یافت و با گذشت بیش از ۳ هفته از جنگ به ۴۵ درصد از فروش روزهای عادی خود برگشته‌انداین مهمان ناخوانده برای گردشگری فقط تاثیر کوتاه‌مدت نداشته و چشم‌انداز فروش آتی را هم در معرض خطر قرار داده است. برای مثال، میزان فروش آنها در این برهه ۸۰ درصد کاهش یافت و با گذشت بیش از هفته از جنگ به ۴۵ درصد از فروش روزهای عادی خود برگشته‌اند.کپی لینکفلایتیو: ۵۰۰ میلیارد تومان خسارتآسیب‌های اقتصادی جنگ بر بدنه کسب‌وکارهای فناورانه گردشگری فقط شامل گزارشی که صنایع هوایی کشور از لغو شدن ۱۲ هزار و ۲۹ پرواز و ۸۳۹ هزار و ۳۸۸ فقره بلیت داده نمی‌شود. این آسیب فراتر از زیان‌های مستقیم مالی است و می‌تواند از خسارت‌های تعمیر، نگهداری و افزایش هزینه‌های اضطراری هواپیماها تا هزینه‌های جاری شرکت‌های گردشگری را دربربگیرد. ضرر و زیان شرکت‌های هواپیمایی حدودا ۶ هزار و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۲ هزار و ۲۹ پرواز و ۸۳۹ هزار و ۳۸۸ فقره بلیت ازدست‌رفته بوده استدرباره دسته اول در بررسی که یک عضو اتاق بازرگانی داشت، مجموع خسارت‌های این ۲۰ روز تعطیلی را ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده بود. اما ضرر و زیان پلتفرم‌ها و آژانس‌های گردشگری چقدر خواهد بود؟تعطیلی ۲۰ روزه آسمان ایران ۹۶۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است12 روز قبلمطالعه '2اگر ذره‌بین را فقط روی کسب‌وکارهای فعال در صنعت گردشگری دیجیتال بگذاریم، آسیب آنها چقدر بوده است؟ ساسان نایب، موسس فلایتیو می‌گوید تبعات جنگ را باید طولانی‌مدت و از زاویه‌ای وسیع‌تر مشاهده کرد.موسس فلایتیو به پیچیدگی‌های تبعات جنگ بر سایت‌های گردشگری اشاره دارد و به زومیت می‌گوید:در گردشگری افراد امروز برای ماه‌های آینده خرید می‌کنند. شرکت‌ها پول آن را صرف حقوق پرسنل، اجاره دفاتر، تبلیغات و... کرده‌اند و الان که بحران اتفاق افتاده باید آن را مسترد کنند «در گردشگری، خدمات سفر ماه‌ها پیش از تاریخ اجرا فروخته می‌شوند. یعنی افراد امروز برای ماه‌های آینده خرید می‌کنند. شرکت‌ها پول آن را گرفته‌اند، صرف حقوق پرسنل، اجاره دفاتر، تبلیغات و عملیات پشتیبانی و دیگر هزینه‌ها کرده‌اند و الان که یک بحران اتفاق افتاده باید آن را مسترد کنند. یعنی ما سرویس‌های لازم را به مشتری ارائه کردیم و این محصول را فروخته‌ایم و حاشیه سود آن را برداشته‌ایم و الان تمام درآمدهای محقق‌شده ماه‌های گذشته باید پس داده شود. انگار تمام این مدت مخارجی داشتیم که پوچ شده و هیچ درآمدی حاصل نشده است. اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد برای بازیابی این مبالغ دو تا سه ماه زمان نیاز داریم.» ماهانه ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان خسارت: مجموعه این اتفاق‌ها موجب از دست رفتن بخشی از درآمدهای ماه‌های گذشته سایت‌ها می‌شود. این‌طور که نایب برآورد می‌کند این رقم با توجه به هزینه‌های جاری این پلتفرم‌های گردشگری به ماهی ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان ضرر منجر خواهد شد که تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت. اگر این ضرر ماهیانه ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومانی را ضرب در ۸ ماه کنیم این یعنی جنگ تا زمانی که احتمالا شرایط ترمیم شود مجموعا ۵۰۰ میلیارد تومان برای هر پلتفرم خسارت به دنبال خواهد داشت.گزارش اسنپ از جنگ ۱۲ روزه: از سقوط ۴۲ درصدی سفرها تا بحران اختلال گسترده GPS2 روز قبلمطالعه '8کپی لینکجاجیگا: سه هزار لغو رزرو در جنگ پس از شروع حمله، بیش از ۳ هزار رزرو در جاجیگا لغو شدند.میانگین هزینه یک «نفر شب اقامت» در جاجیگا حدود ۷۶۰ هزار تومان بود، در حالی که این عدد در رزروهای پس از شروع شرایط جنگی به زیر ۶۸۰ هزار تومان رسید. در این شرایط مردم به‌دنبال امنیت بودند، نه تفریح. پس نوع اقامتگاه‌ها و امکانات ارزان‌تر را انتخاب می‌کردند.گردشگری فقط از بسته شدن آسمان آسیب ندید بلکه قطعی اینترنت روی پلتفرم‌های رزرو اقامتگاه آنلاین هم تاثیر گذاشت و باعث شد در آپدیت نرم‌افزارها در مواقع نیاز با مشکل روبه‌رو شوند. مدیر جاجیگا گفته بود که در این شرایط بالا نگه داشتن سرویس‌ با سختی بسیاری برای تیم فنی همراه بود.کپی لینکجاباما: کاهش ۷۰ درصدی بازار اقامت نسبت به قبل از جنگروند جست‌وجوها در جنگ ۱۲ روزه برای جاباما نشان‌دهنده نوسان زیادی است. ابتدا با آغاز حملات، افت بی‌سابقه ۵۰ درصدی را در بخش جست‌و‌جو پشت سر گذراند.ضربه جنگ به لغو رزرو بسیاری از اقامتگاه‌ها منجر شد. طوری که به گزارش جاباما ۶۴ درصد بیشتر از تعطیلات خرداد با درخواست برای لغو و استرداد اقامتگاه روبرو شد‌اند.بعد از گذشت چند روز، با موج خروج از تهران جست‌و‌جوی جاباما ۱۲۵ درصد رشد داشت اما اطمینانی به این رشد نبود؛ چراکه دوباره همزمان با اختلال گسترده در اینترنت کشور، جست‌وجو در این پلتفرم ۶۷ درصد سقوط کرد.در نهایت نوسان جست‌وجو و موج خروج از تهران حامل خبر خوبی برای جاباما نبود چون منجر به افت ۷۰ درصدی بازار اقامت نسبت به قبل از جنگ شده است.میزبانان جاباما برای جذب مسافران، قیمت اقامتگاه‌ها را کاهش دادند. این کاهش قیمت نسبت به تعطیلات نوروز ۲۷ درصد و در مقایسه با تعطیلات خرداد ۱۳ درصد گزارش شده است. این کاهش قیمت در جاجیگا هم گزارش شده است.الگوی مصرف مردم در جنگ؛ از رشد خرید برنج و مودم تا تماشای فیلم هندی و کارتون8 روز قبلمطالعه '4کپی لینکدردسرهای بازپس دادن مبالغ مسافرانسمت دیگر ماجرا این است که به گفته موسس فلایتیو «وجوه پرداخت‌شده ایرلاین و هتل‌ها به‌صورت وجه نقد به پلتفرم‌ها بازگردانده نمی‌شود، بلکه به‌شکل اعتبار خرید مجدد عودت داده می‌شود. این مسئله، فرآیند بازپرداخت به مسافران را به‌شدت کند کرده و باعث نارضایتی عمومی شده است.»وجوه پرداخت‌شده ایرلاین و هتل‌ها به‌صورت وجه نقد به پلتفرم‌ها بازگردانده نمی‌شود. این مسئله، فرآیند بازپرداخت به مسافران را به‌شدت کند کرده و باعث نارضایتی شده استنایب می‌گوید: «اختلاف فاحش قیمت‌ها میان زمان خرید اولیه و زمان جایگزینی خدمات باعث شده تا بسیاری از مسافران متضرر شوند.» در این بین اگرچه ممکن است ایرلاین‌های داخلی موظف به ارائه قیمت‌های مشابه گذشته ‌شوند اما شرکت‌های خارجی راه خودشان را رفته و چنین تعهدی ندارند.به گفته ساسان نایب، نهاد اصلی برای مجاب کردن ایرلاین‌ها و هتل‌های خارجی سازمان هواپیمایی کشوری و میراث فرهنگی است. تنها نهادی که در حال حاضر می‌تواند از آسیب بیشتر به پلتفرم‌ها و تأمین‌کنندگان جلوگیری کند. این اتفاق برای موسس فلایتیو یادآور ورشکستگی ایرلاین‌هایی همچون «اطلس جت» و «جرمنیا» است. ایرلاین‌هایی همچون «اطلس جت» و «جرمنیا» هم که ورشکست شدند ما میلیاردها تومان وجوه مسافران را از جیب پرداخت کردیم ولی نهادهای ذی‌ربط که باید ضمانت فعالیت ایرلاین‌های خارجی را در اختیار داشته باشند کوچکترین خسارتی به پلتفرم‌ها پرداخت نکردند.- ساسان نایب، موسس فلایتیوکپی لینکبازگشت به بازار، شاید دو ماه دیگراو اعتقاد دارد که رکود فعلی اگر تازه دوباره تکرار نشود، دست کم ۲ ماه طول می‌کشد تا دوباره پلتفرم‌های گردشگری احیا شوند. نایب در صفحه لینکدین خود نوشته است: «رکود فعلی باعث کاهش چشم‌گیر اعتماد بازار و تعویق خریدهای جدید شده است. در حال حاضر، کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت بازار بازیابی شده و برآوردها نشان می‌دهد مشروط بر عدم تکرار بحران دست‌کم دو ماه دیگر زمان نیاز است تا بازار به شرایط قبل بازگردد.»کپی لینکآسمان بسته، بازار بسته‌تراوضاع برای آنهایی که مستقیما از شرکت‌های خارجی بلیت خریده بودند تیره‌تر هم می‌شود. وقتی با بسته شدن آسمان کشورهای دیگر هم شرایط کنسلی اعمال‌شده از سوی ایران را قبول نکردند و حاضر به استرداد وجوه مسافر ایرانی نشدند. این حرفی است که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران می‌زند.روابط عمومی علی‌بابا درباره این موضوع به زومیت می‌گوید: «در جنگ ۱۲ روزه‌ای که به بسته شدن ۲۰ روزه آسمان ایران منجر شد، تعداد زیادی از پروازهای برنامه‌ریزی‌شده در آن بازه لغو شدند، در حالی که بلیت آن‌ها از مدت‌ها قبل پیش‌فروش شده بود. مسافران خواهان استرداد وجه بودند، در حالی که آژانس‌ها مبلغ بلیت‌ها را مدت‌ها پیش به ایرلاین‌ها پرداخت کرده‌اند. ایرلاین‌ها نیز این مبالغ را صرف هزینه‌های عملیاتی کرده‌اند و در شرایط توقف کامل پروازها، امکان تأمین نقدینگی جدید برای بازپرداخت استردادها را ندارند. این در حالی است که مسافران، به حق از آژانس‌ها و سایت‌ها درخواست بازپرداخت دارند و از تاخیر در استرداد بلیت پروازهای لغو شده خود ناراضی و شاکی هستند.» موشک‌ها مسیر سفر را عوض کردند؛ تحلیل جاباما از سقوط بازار گردشگری ایران8 روز قبلمطالعه '4در این وضعیت آژانس‌ها و وبسایت‌ها چه کار خواهند کرد؟ توضیح علی بابا این است:آژانس‌ها و سایت‌هایی که توان مالی بیشتری دارند، ممکن است مبلغ استرداد را به اعتبار کاربری مسافران بازگردانند تا کاربران بتوانند با آن اعتبار، خدمات جایگزینی مانند رزرو هتل یا بلیت قطار تهیه کنند. در صورت عدم تمایل، کاربران می‌توانند درخواست واریز وجه به حساب بانکی خود داشته باشند؛ اما آژانس نیز ناگزیر است تا زمان تأمین نقدینگی از سوی ایرلاین منتظر بماند، استرداد وجه بلیت کنسلی مسافران را به تاخیر بیاندازد و در این مدت پاسخگوی نارضایتی مسافران و کاربران خود باشد.- روابط عمومی پلتفرم علی بابا کپی لینکگره کور پلتفرم‌های گردشگری پس از جنگبرای علی بابا ارتباط با مسافرانی که به حق ناراضی هستند و جلب اعتماد و موافقت آن‌ها برای صبر تا طی شدن فرآیند، بخش پیچیده ماجرا بوده است. به گفته آنها، پیچیدگی و بحران دیگر مربوط به ارتباط با تعداد زیادی تامین‌کننده برای طی شدن فرآیند استرداد و بازگشت وجه به مسافران بوده است. آن هم درحالی که فرآیندها و قوانین تامین کنندگان متفاوت است. «با توجه به این که علی بابا بیشترین سهم را در فروش خدمات گردشگری در ایران دارد با حجم بزرگتری از تقاضا نسبت به دیگر بازیگران این صنعت روبرو شده‌است.»این گره در حال حاضر آن‌قدر پیچیده شده که ممکن است فقط در سطوح دیپلماتیک حل شود. تا جایی که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران در آخرین مصاحبه‌های خود گفته بود شاید اگر متولیان دولتی با کشورهای کثیرالاسفر ایرانی‌ها مثل ترکیه، ‌امارات و تایلند رایزنی کنند بتوان بالاخره بخشی از این مشکل را حل کرد.

زومیت Logo

زومیت

ارسال نظرات