متا اعلام کرد که اقدامات تازهای برای مقابله با حسابهایی که محتوای «غیراصلی» منتشر میکنند، آغاز خواهد کرد. این اقدام شامل حسابهایی میشود که بهطور مکرر از متن، عکس یا ویدیو دیگران استفاده میکنند.متا میگوید در سال جاری تاکنون حدود ۱۰ میلیون پروفایل جعلی را که خود را بهجای تولیدکنندگان مطرح جا زده بودند، حذف کرده است.علیه ۵۰۰ هزار حساب که در رفتارهای اسپمگونه یا تعامل جعلی نقش داشتند، اقدام شده است. این اقدامات شامل کاهش دیدهشدن نظرات و محدودکردن دسترسی آنها به قابلیتهای توزیع محتوا برای جلوگیری از درآمدزاییشان بوده است.Metaیوتیوب نیز پیشتر از شفافسازی سیاستهایش دربارهی محتوای تکراری و تولید انبوه خبر داد؛ پدیدهای که با پیشرفت هوش مصنوعی تولید آن سادهتر شده است.همانند یوتیوب، متا تأکید دارد که کاربران بابت تعامل با محتوای دیگران، مانند ساخت ویدیوهای واکنشی، پیوستن به ترندها یا افزودن دیدگاه شخصی مجازات نخواهند شد. تمرکز اصلی این اقدامات بر حسابهایی است که محتوای دیگران را بدون تغییر یا بهصورت جعلی بازنشر میکنند.به گفتهی متا، حسابهایی که بهطور مکرر از محتوای دیگران سوءاستفاده کنند، برای مدتی از برنامههای درآمدزایی فیسبوک محروم میشوند و توزیع محتوای آنها محدود خواهد شد. همچنین اگر ویدیویی تکراری شناسایی شود، نسخههای کپی از آن کمتر دیده میشوند تا اعتبار و بازدیدها به نسخهی اصلی تعلق بگیرد.متا میگوید در حال آزمایش سیستمی است که به ویدیوهای تکراری لینک نسخهی اصلی را اضافه کند تا کاربران بتوانند منبع اصلی را مشاهده کنند.تمرکز اصلی متا بر حسابهایی است که با هدف کسب درآمد، محتوای دیگران را سرقت میکنند؛ اما نگرانی دربارهی محتوای کپیشده در حال گسترش است. با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی، پلتفرمها با پدیدهای موسوم به AI slop یا محتوای بیکیفیت و تولید انبوه روبهرو شدهاند. در یوتیوب، میتوان نمونههای فراوانی از ویدیوهایی با صدای مصنوعی و تصاویر تکراری پیدا کرد.مقالههای مرتبطداستان برند متا؛ از دیوارهای فیسبوک تا دنیای متاورسهمه چیز درباره قوانین کپی رایت یوتیوبمتا توصیه میکند که سازندگان نباید صرفاً کلیپها را به هم بچسبانند یا فقط با افزودن واترمارک، آن را بهعنوان محتوای خودشان معرفی کنند؛ بلکه باید روی «قصهگویی اصیل» تمرکز کنند، نه ویدیوهای کوتاهی که ارزش اندکی دارند.متا اعلام کرده این تغییرات بهتدریج طی ماههای آینده اجرا خواهند شد تا سازندگان محتوا فرصت سازگاری داشته باشند.
فیسبوک مانند یوتیوب محتوای کپیشده از آثار دیگران را شناسایی خواهد کرد.
ارسال نظرات